رژیم غذایی مدیترانه ای، خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان 22 درصد کاهش می دهد

21 سپتامبر 2018- محققان اعلام کردند رژیم غذایی غنی از ماهی، سبزیجات و آجیل می تواند به کاهش خطر سکته مغزی در زنان کمک کند.
از مدت ها پیش مزایای مثبت بهداشتی رژیم مدیترانه ای مانند کاهش وزن و کاهش قند خون مشخص شده است. به همین دلایل، این رژیم غذایی اغلب به عنوان یک رژیم غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت معرفی می شود.
حال تیمی از محققان اسکاتلندی شواهدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد این رژیم غذایی می تواند شانس ابتلا به سکته مغزی را در زنان کاهش دهد.
با این حال، مردان از مزایای مشابه ی این رژیم غذایی در رابطه با سکته ی مغزی، برخوردار نمی شوند.محققان توضیح می دهند این امر می تواند به دلیل فیزیولوژی متفاوت مردان و زنان باشد.
این مطالعه با جمع آوری داده های بیش از 23000 مرد و زن در سنین 40 تا 77 سال انجام شد.همه آنها به مدت 17 سال تحت نظارت قرار گرفتند و عادات غذایی آنها مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی نتایج این افراد نشان داد خطر ابتلا به سکته ی مغزی برای کسانی که از یک رژیم غذایی مدیترانه تبعیت کرده اند، 17٪ کاهش می یابداما هنگامی که این یافته ها را بر اساس جنسیت بررسی کردند، آنها متوجه شدند خطر سکته ی مغزی در زنان 22٪ کاهش یافته است، در حالی که برای مردان این خطر تنها 6 درصد کاهش یافته است.

دکتر Phyo Myint، رییس پژوهشهای بالینی دانشکده علم پزشکی دانشگاه Aberdeen در اسکاتلند، گفت: تغییرات ساده در عادات غذایی ممکن است در کاهش سکته مغزی، که یکی از علل اصلی مرگ و معلولیت در سراسر جهان است، موثر باشد.
دکترMyint  افزود: ممکن است برخی از اجزای موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای بر خطر سکته مغزی در زنان بیش از مردان تاثیر گذارد.
او افزود: توجه داشته باشید که این مطالعه ثابت نکرده است که رژیم غذایی مدیترانه ای، خطر سکته مغزی را کاهش داده است، تنها ارتباطی را بین رژیم مدیترانه ای و کاهش خطر سکته ی مغزی نشان داده است.با این حال، بسیاری از مطالعات دیگر، با نشان دادن مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای، این رژیم غذایی را یکی از بهترین گزینه ها برای سلامت معرفی کرده اند.
Samantha Heller، متخصص تغذیه ی بالینی در دانشگاه پزشکی نیویورک، گفت: سبک غذای مدیترانه ای که تنوع زیادی در میان چندین فرهنگ مختلف دارد، حاوی مواد غذایی گوناگونی است که مملو از ترکیبات ضد التهابی مانند فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی سالم است.
زنان مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی نسبت به مردان قرار دارند این به علت عواملی مانند مصرف قرصهای خوراکی ضد بارداری، درمان جایگزینی هورمون و شرایط مختلف در دوران بارداری مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری می باشد.
محققان نتیجه گیری کردند که اگر چه یافته های مطالعه ی ما، مزایای این رژیم را در زنان نشان داده است، اما این نتایج پیامهایی برای جمعیت عمومی و پزشکان بمنظور پیشگیری از سکته ی مغزی دارد.
یافته های این تحقیق در مجله Stroke منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/mediterranean-diet-reduces-stroke-risk-in-women-by-22-per-cent,-study-shows-93005422.html